HTML

Bunkó Britt Blogja

Ez a blog rólam szól -> Mindennapjaimról, utazásaimról, gondolataimról, fociról, életről - meg arról, ahogyan én a világot látom. Elsősorban családom, barátaim és ismerőseim számára írok ide (viccesebb, mint egy kör e-mail), de persze minden érdeklődő számára nyitott az oldal!

Friss topikok

• Bunkó Britt: Általában én is így teszek - az iwiw és a freemail megtanított már erre. Itt nem tudom, mi volt a ... (2008.08.11. 19:26) Szczecini mindennapok
  • mSanyi: Hű... Heti száz óra. Hogy bírják ezt az orvosok? (2008.08.11. 15:23) Kórházi mindennapok
  • Bunkó Britt: Olvassátok! Igyekszem tökéletesíteni! (2008.07.23. 17:53) Elhagyom a várost...
  • Turulmadár: Teljesen igaza van a főszerkesztő úrnak, a "polgári szertartás" tényleg egy kommunista csökevény. ... (2008.07.22. 21:26) Recent things
  • Turulmadár: Mit írjak ide? (2008.07.22. 21:06) Sziasztok kedves olvasók!

Gdansk, a Balti-tenger gyöngyszeme

2008.08.03. 12:19 Bunkó Britt

Az elmúlt hét végét Gdanskban, illetve a "hármas városban" (Gdansk, Gdynia, Sopot) töltöttük. Az utazást Pawel és Izabela szervezte (emlékeztetőül: ők jöttek ki elénk az állomásra, illetve ők itt laktak velünk a koliban - azóta már Spanyolországban töltik cseregyakorlatukat). Péntek kora reggel útra is keltünk, így dél körül már meg is érkeztünk Gdanskba.

A szállásunk természetesen perfekt volt... Itt is masszívan beindult a kolifelújítási program, Gdanskot is elérte, így gyakorlatilag egy teljesen új koliban laktunk (bár kívülről a vakolási munkálatok még épp zajlottak. Szczecini kolink kívülről vadi újnak néz ki, belülről már ez nem mondható el...). Szóval a szállás nagyon jó volt, és nem is volt túl messze a központtól. Egész nap mászkáltunk a városban, egy idő után le is koptattuk a többieket (shopping center mánia és hasonló konzumidiotista tünetek elkerülése végett). Így szerintem jóval többet láttunk a városból! Az óváros gyönyörű, és szépen rendbe is van rakva. A házak csakis Gdanskra jellegzetesek. Ahogy az útikönyvünk is írta: a gdanskiakra különlegesen jellemző volt, hogy a gazdagság mellé jó ízlés is párosult. És tényleg. Ezt a várost látni kell!

Kimentünk a hajógyárhoz is, ahhoz a történelmi helyszínre, ahol először 1970-ben, majd aztán 1980-tól kezdve folyamatosan lebontották a kommunizmust Lengyelországban, és egész Ká-Európában. Vasárnap reggel meg is látogattuk a "Szabadság útja" nevű múzeumot, ami részletesen bemutatja a kommunista hétköznapokat és változás menetét. Ez alatt az utazás alatt nagy dózisban szívjuk magunkba az utóbbi 50 év történéseit. Volt itt üzlet üres polcokkal, lerobbant telefonfülke, nyilvános wc, börtöncella, a Szolidaritás központja, szamizdat-nyomda, meg kisfilm a '89-es változásokról, illetve számítógépen megnézhettük a lengyel történelem fontosabb dátumainak történéseit (1956, 1968, 1970, 1976, 1980, 1989) is. Szóval ez roppan érdekes kiállítás volt, nem volt túl nagy (6 vagy 7 terem), de sikerült eltölteni bent vagy 2,5 órát.

De térjünk vissza péntekre! Sétáltunk a folyóparton, a főutcán, megnéztük a Mária-templomot. Ez a templom - az útikönyv szerint - a világ 6. legnagyobb temploma, és a világ legnagyobb téglatemplomának építették - 150 évig. Hogy ez az információ mennyire helytálló, nem tudom. De tényleg hatalmas, a téglagótika ékes képviselője. Este orgonakoncertet tartottak bent, ezt nyilván nem hagyhattuk ki! Mindenesetre nagyott nézett a pénztáros néni, hogy diákjegyet kértünk. Először nem teljesen értettem meglepődöttségének okát. Belépve kiderült, hogy a német nyugdíjas fogalma Danzigban sem ismeretlen fogalom. Mindenesetre a koncert érdekes volt, nem is volt drága, és felejthetetlen élmény marad!

Szombaton Sopotba hajóztunk ki. Ez is hatalmas élmény volt. Pawelék nagyon jól megszervezték, Izabela már korán reggel kiment a kikötőbe megvenni a jegyet és lefoglalni a helyeket. A kikötőben, illetve a hajógyáron át hajóztunk ki a nyílt tengerre (a Gdanski-öbölbe). Itt csak úgy dobálták a hullámok a kis hajónkat! A strand nagyon szép volt, bár egy kis lehúzás hangulatot éreztem a dologban (a mólóra "belépőt" kellett fizetni, nem volt egyetlen öltözőkabin sem, pedig jó nagy környéket bejártunk!, a wc drága volt...). Összességében azért jól éreztük magunkat, és nagyon jó kis hullámok voltak a tengerben, ami kábé 20 fokos lehetett. Nem volt épp meleg, inkább frissítő! A nap viszont nagyon erősen tűzött és az idő nagyon jó volt! Le is égtünk kicsit...

Este a többiek visszamentek bulizni Sopotba, nekünk nem sok erőnk és kedvünk volt hozzá, inkább eltettük magunkat másnapra!

Vasárnap a délelőttöt a fent említett múzeumban töltöttük, a nap hátralevő részét pedig az épp megkezdődött Dominikánus-vásárban. Ez egy több héten át tartó hatalmas piac Gdnask belvárosában. Lehet itt mindent kapni. Nagyon érdekes volt. Kábé mint a mi nagyvásárunk (hasonló alapokon is nyugszik), csak egy kicsit szebb környezetben. Vettünk is Áginak egy sálat, mert elhegyta, meg nekem egy baseball-sapkát - jól jön ebben a kánikulában. Ittunk frissen csapolt kvaszt, zsíros kenyeret kovászos uborkával, szóval a vásári hangulat megvolt!

Este 10-re értünk vissza Szczecinbe. Nagyon kellemes élmény volt. Összességében Gdansk számomra különlegesebb volt, mint Krakkó. Szóval ide mindenképp érdemes elmenni!

Gdanskban készült fényképeink itt: http://picasaweb.google.com/lanczilevente/Gdansk

Szólj hozzá!

Címkék: gdansk cseregyak 2008

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.